(Dit is een bewerking van een artikelenserie zoals die verschenen is in het blad "De Tinnen Tafelronde" nummer 4 2020)
Vorig jaar heb
ik de lansier van regiment nr. 2 uit 1845 gemaakt. Dat was in het blauwe
uniform. Ik maak hem nog een keer maar dan in de groene uitmonstering.
Dit uniform heb
ik ook al eens gemaakt in uitvoering van 1830, de Belgische opstand/. Maar dit
figuur heeft de nieuwere vorm van tsjapska.
Omdat ik niet
twee dezelfde houdingen wil hebben, maak ik dit figuur staande naast een paard.
Zo hoef ik niet te gaan zitten snijden en plakken in de tinnen figuur en
staande naast het paard krijgt het toch een andere uitstraling.
Het paard
Deze komt uit
mijn Historexvoorraad. Ik heb hem vrij recht – toe-recht-aan gebouwd. Wel lang
bezig geweest met vijlen en schuren. De Historexpaarden blinken nu eenmaal niet
uit in een geweldige, naadloze pasvorm.
Basisbewerking
Na plakken en
schuren eerst een onderlaag van Humbrol licht bruin gegeven en daarna een
eerste laar Vallejo acryl: brown sand. (70.876)
En daarna weer
schuren en schuren, omdat je door de verflaag de kleinste oneffenheden ziet.
Als alles echt
klopt en de naden weggewerkt zijn,, komt er weer een laag brown sand en daarna
de eindafwerking met olieverf.
Ik gebruik de
volgende kleuren bij dit paard:
Rembrandt
transparant oxide rood,
Winsor and
Newton Raw sienna,
Rembrandt
transparant oxide bruin
Lucas Vleeskleur
De merken maken
niet veel uit. Deze tubes gebruik ik bij mijn andere hobby: kunstschilderen.
Wil je er niet
teveel geld aan uitgeven, kies dan voor van Gogh. Mindere soorten ( action,
kwantum e.d. werken echt niet!!)
Hoe beter de
kwaliteit van je verf, hoe makkelijker het werken ermee lukt.
Uiteraard kan
je ook andere tinten gebruiken. Hangt
van het paard af wat je wil maken.
Op internet
vind je veel foto’s van paardenrassen. Ik gebruik zo’n foto als referentie
bron:picobellohorses.com)
Het paard wordt
eerst egaal geschilderd met een mengsel van
Raw sienna, oxide rood en een beetje Vleeskleur. Niet te dik opbrengen en heel
belangrijk…..onverdund. Na op brengen met een zachte grote kwast alles egaal
uitpoetsen.
Nu breng ik met
Oxidebruin een eerste donkere accenten aan. Op de rug, tussen buik en benen, de
nek. Ook dit weer met een droge zachte kwast uitpoetsen( blenden).
Nu laat ik het
paard drogen. Bij olieverf werk je in transparante lagen ( glaceren) en dan is
het superbelangrijk dat de lagen echt droog zijn voordat je verder gaat. Dit
duurt meestal een paar dagen. Omdat de verf heel dun is opgebracht, duurt het
niet zo heel lang.
“Ja, maar:
olieverf glimt zo”
Dat is een
misvatting. Alleen als olieverf te dik is opgebracht en er medium is gebruikt.
Omdat de eerste kleurlagen geen olieverf zijn, werk je met transparante lagen
olieverf. Die drogen vrijwel mat op.
Is dat niet het
geval dan kan je als afsluiting: “vernis
mat รก tablaux”van Sennelier gebruiken. Ik verzeker je dat droogt echt mat op.
De gezichten
van mijn figuren worden net zo gedaan.
Eerst een grondlaag, dan Vallejo acryl huidskleur, dan transparante laagjes
olieverf. Droogt echt mat op.
Afwerking
Na voldoende
droging ( mijn paard was de volgende dag al veegdroog) volgt het proces van
blenden van kleuren en aanbrengen van accenten.
Gebruikte
kleuren:
Payne’s gray
van Gogh olieverf ( een warme kleur
grijs)
Burned Umber
van Winsor and Newton
Titaniumwhite
van Winsor and Newton
En de
basiskleuren.
Ik kijk goed naar de foto’s van paarden. Let op dat de rug en nek vaak donkerder zijn. Ik gebruik een dun laagje oxidebruin en veeg dat met een zachte kwast weer uit. Ik gebruik hiervoor een dikke zachte kwast. Kwast niet uitspoelen, maar steeds uitvegen op een schone doek. Zo gauw je kwast nat is van terpentine kan je hem niet meer gebruiken voor het blenden.
Detail worden
aangebracht met dunne, fijne kwasten en steeds weer uitgepoetst in de
ondergrond. Gebruik geen verdunning, maar breng heel dun aan.
Onderste stuk
van de benen krijgen een laag payne’s gray en dat wordt naar boven toe in de
onderlaag gepoetst.
Kijk weer goed
naar foto’s van echte paarden en let op de kleurovergangen bij de hoeven.
De buik krijgt
een dun laagje van raw sienna en vleeskleur. Dat weer uitpoetsen naar boven
toe. Je ziet nu een verschil in boven en onderkant van de buik en werkt heel
realistisch.
Het hoofd wordt
met een dunne kwast gedaan. Rond de mond payne’s gray uitwerken in de
ondergrond. Highlighten met Vleeskleur. Rond de ogen de hoog liggende delen met
vleeskleur highlighten.
Het oog met
payne’s gray aanbrengen, daarna bovenste helft van de oogbol een stipje grijs (
payne’s gray met vleeskleur) aanbrengen
Nog een tip:
zoals je misschien al opgevallen is gebruik ik hoegenaamd nog geen wit. Wit is
namelijk een lastige mengkleur. Het eindresultaat is vaak erg flets. Beter is
om een kleur lichter te maken met bv Vleeskleur
De bles op het
voorhoofd doe ik met een mengsel van wit met vleeskleur. Die bles moet wel duidelijk afsteken van de rest.
Overigens maak
ik mij niet zo druk om een ras heel precies na te maken. Ik denk dat militairen
toentertijd niet de beschikking hadden over echte raspaarden, of het moesten
hoge officieren zijn.
Een gewoon
“boerenpaard” lijkt mij realistischer.
Na al dit werk,
het paard opzij zetten en goed laten drogen. Leidsels en alle andere zaken
worden pas in een later stadium aangebracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten